Sexualidade e currículo

Qué sucede coa sexualidade cando profesoras e profesores que traballan no currículo da escola comezan a discutir os seus significados? Será que a sexualidade cambia a maneira como a profesora e o profesor deben ensinar? Ou será que a sexualidade debería ser ensinada exactamente da mesma forma que calquera outra materia? Cando os profesores pensan sobre a sexualidade, que é o que pensan? Que tipo de coñecemento podería ser útil para o seu pensamento? Existe unha posición particular que se debería asumir cando se traballa co coñecemento da sexualidade? Cales son as relacións entre o noso contido pedagóxico e as interaccións que temos coas alumnas e os alumnos?- Curiosidade, sexualidade e currículo – Deborah Britzman (en Lopez Louro, Guacira (comp.): O corpo educado. Pedagogias dá sexualidade. Ed. Autêntica. Belo Horizonte, 2001)

Demasiadas cuestións, para axudarnos a dirixir a nosa atención cara esta parcela da educación que aínda agarda un mellor planteamento curricular.

Resulta sorprendente ter que salientar os beneficios que o feito de achegar ás aulas a educación sexual e afectiva fornece ao alumnado, xa que atinxe dun xeito especial (quizáis como ningunha outra materia) ao cómo da nosa relación cos demáis.

Sen embargo, a etapa formativa continúa a ser un elo da economía de consumo, ofrecendo unha visión reduccionista da sexualidade mediante a súa inclusión no currículo vencellada ás ciencias, e orientada á prevención de enfermidades de transmisión sexual. Ese enfoque ‘hixienista’ dalle ao alumnado ferramentas necesarias, o vocabulario; pero hai un elemento non considerado e que resultaría de axuda no achegamento do profesorado ao subconsciente de cada grupo na aula: a curiosidade.

A capacidade do cerebro para aprender é só unha das súas múltiples posibilidades, e a curiosidade o motor de todas e cada unha delas. Daquela, sabendo que necesitamos coñecer ao outro, despois de a nós mesmos, bastaría con axudar á rapazada a percorrer ese treito dende conceptos como a empatía, ou o respecto á diferenza, en cada nivel educativo.

Unha vez máis, a cuestión da formación d@ formador/a presentase coma un obstáculo a salvar, xa que non se debe considerar únicamente a aptitude daquel/a, senón tamén a súa capacidade de empatizar con xóvenes adolescentes; e será ese grao de comunicación o que lles permita acceder ao complexo revoltallo das emocións.

Poderiamos entón albiscar unha sociedade mellor e máis xusta, logo da derruba de prexuizos fondamente ancorados no subconscente popular. Quizáis deixariamos atrás condutas como a ‘violencia de xénero’, actividades como o tráfico de persoas e a súa explotación sexual, a desigualdade muller-home, o maltrato infantil xerado nas propias familias…
Recursos docentes?: á carta!

“¿Qué sucede con la sexualidad cuando profesoras y profesores que trabajan en el currículum de la escuela comienzan a discutir sus significados? ¿Será que la sexualidad cambia la manera como la profesora y el profesor deben enseñar? ¿O será que la sexualidad debería ser enseñada exactamente de la misma forma que cualquier otra materia? Cuando los profesores piensan sobre la sexualidad, ¿qué es lo que piensan? ¿Qué tipo de conocimiento podría ser útil para su pensamiento? ¿Existe una posición particular que se debería asumir cuando se trabaja con el conocimiento de la sexualidad? ¿Cuáles son las relaciones entre nuestro contenido pedagógico y las interacciones que tenemos con las alumnas y los alumnos?”

“Curiosidad, sexualidad y currículum – Deborah Britzman (en Lopez Louro, Guacira (comp.): O corpo educado. Pedagogias da sexualidade. Ed. Autêntica. Belo Horizonte, 2001)

Demasiadas cuestiones, para ayudarnos a dirigir nuestra atención hacia esta parcela de la educación que aún espera un mejor planteamiento curricular. Resulta sorprendente tener que destacar los beneficios que el hecho de acercar a las aulas a educación sexual y afectiva proporciona al alumnado, ya que alcanza de una manera especial (quizás como ninguna otra materia) al cómo de nuestra relación con los demás.

Sin embargo, la etapa formativa continúa siendo un eslabón de la economía de consumo, ofreciendo una visión reduccionista de la sexualidad mediante su inclusión en el currículo vinculada a las ciencias, y orientada a la prevención de enfermedades de transmisión sexual. Ese enfoque ‘ higienista’ le da al alumnado herramientas necesarias, el vocabulario; pero hay un elemento no considerado y que resultaría de ayuda en el acercamiento del profesorado al subconsciente de cada grupo en el aula: la curiosidad.

La capacidad del cerebro para aprender es sólo una de sus múltiples posibilidades, y la curiosidad el motor de todas y cada una de ellas. Luego, sabiendo que necesitamos conocer al otro, después de a nosotros mismos, bastaría con ayudar a la rapazada a recorrer ese trecho desde conceptos como la empatía, o el respeto a la diferencia, en cada nivel educativo.

Una vez más, la cuestión de la formación del/a formador/a se presenta como un obstáculo a salvar, ya que no se debe considerar únicamente la aptitud de aquel/la, sino también su capacidad de empatizar con jóvenes adolescentes; y será ese grado de comunicación lo que les permita acceder al complejo revoltijo de las emociones.

Dado ese paso, podríamos entonces vislumbrar una sociedad mejor y más justa, luego del derribo de prejuicios hondamente anclados en el subconsciente popular. Quizás dejaríamos atrás conductas como la ‘violencia de género’, actividades como el tráfico de personas y su explotación sexual, la desigualdad mujer-hombre, el maltrato infantil generado en las propias familias…

¿Recursos docentes?: ¡a la carta!

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