TDAH: trastorno, ou conduta?

‘Trastorno de déficit de atención e hiperactividade’ -polas súas siglas TDAH- é a expresión que, con probabilidade, coñezamos debido á súa abundante difusión nos medios.

Con todo, aínda que a súa popularización nos últimos anos segue aumentando de forma especial entre as familias con fillos menores, existen argumentos científicos, divulgativos, e de opinión, a favor e en contra, segundo os cales se trataría ben dun trastorno (susceptible de ser diagnosticado e, por tanto, tratado médicamente mediante fármacos e atención psicolóxica, e preparando aos pais desde o punto de vista educativo), ou ben dunha conduta sen entidade clínica.

A controversia é ampla e prolija en documentación, pero pretendemos abrir unha xanela para que poidades informarvos de forma sinxela antes de tomar calquera decisión respecto diso, posto que unha parte sensible desta cuestión é a posibilidade de proporcionar medicación a menores, cuxos efectos secundarios deben coñecerse suficientemente.

Con independencia da polémica, hai un aspecto reseñable referente á idade en que pode manifestarse, xa que -ao parecer- afecta tanto a menores como a adultos.

No relativo á educación, é quizais o ámbito en que se manifesta de forma máis apreciable, pois podería afectar ao desenvolvemento cognitivo do alumnado. Por iso, o Parlamento Europeo propuxo un ‘libro branco’ sobre o TDAH, e o noso sistema educativo proporciona -en principio- cobertura mediante a súa inclusión na tamén polémica LOMCE. Á súa vez, a Xunta de Galicia publicou un documento en 2014 co título ‘Protocolo de consenso sobre TDAH na infancia e a adolescencia nos ámbitos educativo e sanitario’

É importante ter en conta que, ao tratarse dunha cuestión de saúde, toda información consultada debe estar supervisada ou validada desde o punto de vista médico por especialistas independentes con traxectoria profesional contrastada; vale a pena dedicarlle uns minutos para filtrar a sobreinformación dispoñible na internet, xa que unha boa parte dela está patrocinada directa ou indirectamente por laboratorios farmacéuticos (a través de fundacións, blogues, etc.), e non sempre é posible verificar de onde procede a información.

Para iso, facilitámosvos dúas versións contrapostas co obxecto de que poidades xulgar por vós mesmos, á vez que cotejades información veraz.

A primeira delas provén da ‘Federación Española de Asociacións de Axuda ao Déficit de Atención e Hiperactividade’ (FEAADAH), cuxa páxina web contén abundante información, aínda que tamén datos de fonte non facilitada, a pesar de incluír Bibliografía.

Outro posicionamento totalmente oposto vén dado por científicos ou xornalistas, do que vos propoñemos a modo de exemplo este artigo publicado por el diario ABC en 2014.

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‘Trastorno de déficit de atención e hiperactividad’ -por sus siglas TDAH- es la expresión que, con probabilidad, conozcamos debido a su abundante difusión en los medios.

Sin embargo, aunque su popularización en los últimos años sigue aumentando de forma especial entre las familias con hijos menores, existen argumentos científicos, divulgativos, y de opinión, a favor y en contra según los cuales se trataría bien de un trastorno (susceptible de ser diagnosticado y, por lo tanto, tratado médicamente mediante fármacos y atención psicológica, y preparando a los padres desde el punto de vista educativo), o bien de una conducta sin entidad clínica.

La controversia es amplia y prolija en documentación, pero nuestra intención es abrir una ventana para que podáis informaros de forma sencilla antes de tomar cualquier decisión al respecto, puesto que una parte sensible de esta cuestión es la posibilidad de proporcionar medicación a menores, cuyos efectos secundarios deben conocerse suficientemente.

Con independencia de la polémica, hay un aspecto reseñable referente a la edad en que puede manifestarse, ya que -al parecer- afecta tanto a menores como a adultos.

En lo relativo a la educación, es quizás el ámbito en que se manifiesta de forma más apreciable, pues podría afectar al desarrollo cognitivo del alumnado. Por ello, el Parlamento Europeo ha propuesto un ‘libro blanco’ sobre el TDAH, y nuestro sistema educativo proporciona -en principio- cobertura mediante su inclusión en la también polémica LOMCE. A su vez, la Xunta de Galicia ha publicado un documento en 2014 con el título ‘Protocolo de consenso sobre TDAH en la infancia y la adolescencia en los ámbitos educativo y sanitario’

Es importante tener en cuenta que, al tratarse de una cuestión de salud, toda información consultada debe estar supervisada o validada desde el punto de vista médico por especialistas independientes con trayectoria profesional contrastada; vale la pena dedicarle unos minutos a filtrar la sobreinformación disponible en internet, ya que una buena parte de ella está patrocinada directa o indirectamente por laboratorios farmacéuticos (a través de fundaciones, blogs, etc.), y no siempre es posible verificar de dónde procede la información.

Para ello, comenzaremos facilitándoos dos versiones contrapuestas con el objeto de que podáis juzgar por vosotros mismos, al tiempo que cotejáis información veraz.

La primera de ellas proviene de la Federación Española de Asociaciones de Ayuda al Déficit de Atención e Hiperactividad (FEAADAH) cuya página web contiene abundante información, aunque también datos de fuente no facilitada, a pesar de incluir Bibliografía.

Otro posicionamiento totalmente opuesto viene dado por científicos o periodistas, del que os proponemos a modo de ejemplo este artículo publicado por el diario ABC en 2014.

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